Vi har hos VIA-BYG Reno A/S stort fokus på alle aspekter af godt arbejdsmiljø i byggebranchen, uanset om det gælder adgangsvejen til byggepladsen, parkering, oplagring af materialer eller gang og flugtveje.

Adgangsveje

Der skal altid etableres sikre og forsvarlige adgangsveje til bygninger, byggegruber, stilladser og oplagspladser m.m. Adgangsvejene etableres uden huller og niveauspring samt friholdes for affald og materialer.

Allerede i planlægningsfasen gør vi hvad vi kan for at undgå anvendelse af eksempelvis, stiger som adgangsveje, Bygningernes blivende trapper bliver indrettes så tidligt som muligt, så de kan bruges som adgangsveje på pladsen. Hvis det teknisk ikke kan lade sig gøre at opstille de blivende trappetårne, vil der blive opstillet midlertidige trappetårne. Dette gælder både i bygninger og udgravninger.

Gangveje

Gangvejene skal være hævet over det øvrige terræn eller på anden måde være bygget op, så de til enhver tid er farbare og fri for vand og pløre.

Gangvejene indrettes, så det er muligt at anvende fladvogne, sækkevogne, trillebøre og andre egnede tekniske hjælpemidler til at transportere materialer m.v. Hvis denne transport af materialer undtagelsesvis skal foregå på kørevejene, skal der tages foranstaltning til, at den kørende og gående trafik holdes adskilt.

Ved transport af materialer skal minimumsbredden på gangvejene være 80 cm, men det kan være nødvendigt at anlægge dem bredere.

Ved adgangsveje, som udelukkende skal anvendes af personer, kan bredden indskrænkes til 60 cm.

Mellem P-plads og skur skal du kunne færdes i almindeligt fodtøj. Mellem skur og arbejdssted skal du kunne færdes i arbejdsfodtøj. Ved jordarbejder skal du kunne færdes i gummistøvler.

Gangveje min. bredde

Køreveje

Hos VIA-BYG Reno A/S laver vi vejene på byggepladsen så brede og i så god stand, at al
gående og kørende færdsel kan foregå sikkert.
Nogle af de løsninger og fokus punkter vi anvender er:

  • Anlæg af asfaltveje i stedet for brug af køreplader
  • Adskil kørende og gående trafik
  • Hold køreveje ensrettede
  • Undgå så vidt muligt, at tunge og lange køretøjer bliver tvunget til at bakke. Hvor dette ikke kan undgås, udarbejdes der procedurer for, hvordan bakning kan ske forsvarligt. Det kan fx være ved, at bakning­en styres af en ”flagmand”
  • Indret vejene, så brug af egnede tekniske hjælpemidler ikke hindres
  • Fjern jævnligt pløre på veje og i grøfter.

Flugtveje

På byggepladsen skal der være flugtveje, så alle på pladsen har mulighed for at komme i sikkerhed, i tilfælde af en faresituation.

På byggepladser, hvor mere end 10 personer fra to eller flere arbejdsgivere arbejder samtidig, skal flugtvejene være beskrevet i Plan for Sikkerhed og Sundhed (PSS). Her skal det også beskrives, hvem der skal etablere, vedligeholde og fjerne flugtvejene.


På mindre pladser aftales det direkte mellem bygherren og entreprenøren.

Antal og placering af flugtvejene, afhænger af hvilke arbejdsopgaver der udføres på byggepladsen, men der skal være min. to flugtveje. Vurder dette i forbindelse med hver arbejdsopgave, der skal udføres

Der er bl.a. krav om flugtveje i følgende situationer:

  • Arbejde i udgravninger eller byggegruber – herunder dybe udgravninger, hvor stiger ikke kan anvendes forsvarligt som flugtvej
  • Arbejde på tag
  • Tagpaparbejde, hvor der er risiko for brand. Her kan det være nødvendigt med flere end to flugtveje
  • Rørlægning, kloak, vand, fjernvarme, gas m.v.
  • Arbejde med nedrivning af bygningsdele
  • Opstilling af og arbejde på stillads
  • Arbejde i lukkede rum, brønde m.v.
  • Arbejde i lifte, trucks, kraner, master, skorstene o.lign. Der skal være mulighed for på stedet at kunne tilkalde hjælp til fx nødsænkning
  • Arbejde i kanaler, rør o.lign.
  • Arbejde i krybekældre, skunkrum o.lign.
  • Ophold i skure, mandskabsvogne, container osv.
  • Arbejdsområder, der kan blive oversvømmet
  • Områder, hvor de ansatte kan blive udsat for sundhedsskadelige stoffer og materialer

Normalt skal der være flugtveje i mindst to retninger. Hvis det ikke kan lade sig gøre, skal der være visuel overvågning, kontakt til én eller flere personer eller andre særlige foranstaltninger, som sikrer arbejdsstedet.

Flugtveje og nødudgange skal være forsynet med tilstrækkelig kraftig nødbelysning i tilfælde af strømafbrydelse.

Hegn og afskærmning

Hos VIA-BYG Reno A/S får vi altid indhegnet og aflåst byggepladsen uden for arbejdstiden, hvor det kan lade sig gøre og er økonomisk ansvarligt. Vi har også haft tilknyttet vagtselskaber ved større projekter hvor det er blevet vurderet nødvendigt.

Vi sørger også for at beskytte både kørende og gående på pladsen mod nedfaldende genstande – både inde og ude. Dette kan blive løst med monteret skærme, sikkerhedsnet eller anden overdækning op ved stilladser og bygninger, hvis folk færdes igennem indgange og langs med bygningerne.

Afskærmning

Hvis der ikke kan skærmes eller afspærres forsvarligt, kan det blive nødvendigt at lægge trafikken om.

Kilde: www.bfa-ba.dk