Kilde: BygTek

Når bygninger skal rives ned eller renoveres, skal bygherren altid starte med at få gennemgået bygningen for problematiske stoffer i de gamle byggematerialer, som skal fjernes. Det gælder uanset typen af bygning, og hvornår den er fra.

Hidtil har man primært fokuseret på bygninger opført eller renoveret i perioden 1950 til 1977.

Det er en meget vigtig regel, fordi der i gamle byggematerialer kan være mange forskellige problematiske stoffer – fx PCB, asbest, bly, cadmium og chlorparaffiner. De har stor betydning for arbejdsmiljøet, og for hvordan man skal håndtere byggeaffaldet – og ved renovering også for det fremtidige indeklima i bygningen.

Bygge- og anlægsaffald udgør ca. 30 % af alt det affald, der genereres i Danmark. I Danmark er vi gode til at genanvende bygge- og anlægsaffald, men igennem de senere år har man øget fokus på indholdet af miljøskadelige stoffer i bygge- og anlægsaffald samt kvaliteten af genanvendelsen.

Genanvendelse og genbrug af bygge- og anlægsaffald kan give en række besparelser, og derfor er det vigtigt at tænke i cirkulære ressourcestrømme og tænke genanvendelse samt genbrug af byggeaffald ind i byggeprojektet fra starten. Det sikrer en høj udnyttelse af lokalt tilgængelige ressourcer og sparer på jomfruelige råstoffer.

Bygherre skal, forud for frembringelse af et ton byggeaffald og derover, få foretaget en screening, for at få afdækket, om der kan være problematiske stoffer fx PCB, klorparaffiner, PAH’er, asbest og tungmetaller i de berørte anlægs- eller bygningsdele, som skal renoveres, ombygges eller nedrives.

På baggrund af screeningen skal laves en kortlægning, som påviser hvor og hvor meget af de problematiske stoffer fx PCB, klorparaffiner, PAH’er, asbest og tungmetaller i de berørte anlægs- eller bygningsdele, som skal renoveres, ombygges eller nedrives.

Når screening og kortlægning er foretaget, så skal bygherren senest 14 dage før affaldets frembringelse indsende en anmeldelse til kommunen bl.a. indeholdende screening og kortlægning. Det er kommunen, som er ansvarlig for den digitale platform, som anmeldelsen skal foretages i.

Udskiftning af termoruder, der kan være fremstillet i perioden 1950 til udgangen af 1977, skal uanset vægt og størrelse anmeldes til kommunen af bygherren.

På baggrund af det anmeldte affald skal kommunen inden 14 dage give anmeldelsen et løbenummer, som skal oplyses til bygherren.

Først ved modtagelse af løbenummer fra kommunen, kan affaldet produceres. Hvis tidsfristen er overskredet efter 14 dage, og intet løbenummer er fremsendt af kommunen, så kan arbejdet begynde.

Bygherren har pligt til, at det løbenummer kommunen giver
anmeldelsen, bliver givet videre til affaldstransportøren sammen med den digitale anmeldelse.

Når affaldstransportøren videretransporterer affaldet, så skal løbenummeret og den sidste anmeldelse oplyses til det første modtageanlæg, registreret til at kunne håndtere bygge- og anlægsaffald.

Affaldstransportøren skal ligeledes oplyse til modtageanlægget, hvornår det sidste læs fra en ombygnings-, renoverings- eller nedrivningssag er afleveret.

Det første modtageanlæg, som er registreret til at kunne modtage og håndtere bygge og anlægsaffaldet, skal senest fire uger efter, at affaldsmodtageren har modtaget hele affaldsmængden, indberette digitalt til kommunalbestyrelsen: anmeldelsens løbenummer, modtagne affaldsmængder fordelt på EAK-koder underopdelt i affaldsfraktioner, og dato for modtagelse af affaldet.

Kilde: Dansk Industri