VIA Byg Reno A/S er en del af VIA-BYG a/s
VIA-BYG a/s er et etableret entreprenørfirma, der blev grundlagt i 1992 som et enkeltmandsfirma.
Virksomheden har siden da haft konstant fremgang og er i dag et aktieselskab med en årlig omsætning på ca. 350 millioner, samt en medarbejderstab på ca. 75 personer.
Virksomheden har
hovedkontor i Horsens, men opfører byggeprojekter i stort set hele Østjylland.
Entreprenørfirmaet VIA-BYG a/s udfører hovedsageligt opgaver i total og hovedentreprise med jord, kloak og beton arbejde i egenproduktion samt løst tilknyttede underentreprenører.
Firmaet har hovedsageligt koncentreret sig om nybygningsopgaver, specielt inden for etageboligbyggeri og mindre domicil byggerier.
Administration og Ledelse
Firmaet er organiseret i dansk byggeri. I byggeprojekterne opererer vi med følgende lederkategorier
- Projektledere (Totalentreprise)
- Byggeledere (Hovedentreprise)
Alle ledere er uddannede sikkerhedsledere og koordinatorer. De er tilmed uddannet i firmaets kvalitetssikringssystem. Virksomhedens ledere har herudover et afgrænset, velbeskrevet økonomisk råderum.
Firmaets øvrige ansatte i form af håndværkere er organiserede i sjak, der repræsenteres af en sjakbajs. Firmaet uddanner sikkerhedsrepræsentanter i nødvendigt omfang. Alle håndværkere er uddannede i firmaets kvalitetssikringspraksis.
Egenproduktion
I forbindelse med egenproduktion benytter firmaet sig af ansatte, der har været tilknyttet firmaet i længere tid, og som firmaet har overenskomst med. Hvis firmaet har byggeopgaver udenfor sit normalområde, kan det være nødvendigt med arbejdskraft udefra. I sådanne tilfælde er det nødvendigt at risikovurdere dette. Ved indlejet arbejdskraft skal disse instrueres på lige fod med egne medarbejdere.
Firmaet råder ikke over større entreprenørmateriel, forskalling, kraner og stilladser, men ligger inde med almindeligt grej og udstyr til arbejdets udførelse og resten lejes.
Kvalitetssikring og -styring
Firmaet har et veludviklet kvalitetssikringssystem, uanset hvilken entrepriseform de vælger at benytte. Vi bruger her i virksomheden systemet AjourQA.
Alle medarbejdere, der forestår kvalitetsarbejdet, er uddannede i firmaets rutiner, holdninger og skemaer. Byggeledelsen er velforberedt i forbindelse med opstartsmøder, hvad enten de selv forestår dem eller de er kommet i stand på bygherrens opfordring.